Yoga voor beginners: dit moet je weten voor je de mat op stapt

Alles over beginnen met yoga

Speel je al langer met de gedachte om te beginnen met yoga? Er is soms heel wat moed voor nodig om de drempel van een yogaschool over te stappen. Je weet niet wat je kunt verwachten. Of misschien heb je juist wel bepaalde verwachtingen en ideeën over yoga en vraag je jezelf af of het wel wat voor je is.

In deze blog lees je alles wat je moet weten om een goede start te kunnen maken met yoga. Aan het eind weet je of yoga wat voor jou is en ken je de basics om met zelfvertrouwen de mat op te stappen en (thuis) met yoga te beginnen.

Lees in deze blog:

  • Of yoga wat voor jou is
  • Wat yoga is
  • Wat yoga doet
  • Over verschillende soorten yoga
  • Yoga tips voor beginners
  • Hoe je thuis met yoga kunt beginnen

Laten we beginnen met die eerste vraag.

Is yoga voor jou?

Vraag je je af of jouw lichaam wel geschikt is voor yoga? Misschien denk je dat je een slangenmens moet zijn om yoga te kunnen doen en dat is heel begrijpelijk. Als je naar de plaatjes op instagram en in tijdschriften kijkt zou je denken dat yoga gaat om het uitvoeren van ingewikkelde houdingen en dat je een bepaald type lichaam nodig hebt. Maar niets is minder waar.

Yoga gaat nooit om het doen van kunstjes. Een gevorderde yoga practice bestaat bijvoorbeeld niet per definitie uit een reeks moeilijke armbalansen, maar kan ook bestaan uit een uur lang liggen op je rug. Dat komt omdat yoga maar om één ding draait: luisteren naar je lichaam. Hoe beter je naar je lichaam luistert, hoe beter je voelt wat je nodig hebt en hoe meer ‘gevorderd’ je yoga practice is.

DNYS-yoga-voor-beginners-blog

Maar hoe zit het dan met al die mensen in de les die wél ingewikkelde houdingen kunnen doen? Het goede nieuws is: iedereen is ooit ergens begonnen.

Een yogahouding kun je, zelfs als die fysiek onmogelijk voor je is, in elk geval wel alvast wíllen aannemen. Dat is het begin. En voor je het weet heb je dat zo vaak gedaan dat er toch sprake is van vooruitgang, hoe minimaal ook. Om zulke kleine stapjes gaat het bij yoga. Yoga gaat niet over wat je kunt, maar over hoe je omgaat met wat je tegenkomt.

Uiteindelijk is yoga voor iedereen. Zoals T.K.V. Desikachar zegt: “Iedereen kan ademen, daarom kan iedereen yoga doen.”

“Anyone can breathe, therefore anyone can do yoga” - T.K.V. Desikachar

Wat is yoga?

Waarschijnlijk denk je bij yoga al snel aan de fysieke houdingen. Maar wist je dat yogahoudingen maar één onderdeel zijn in een achtvoudig stappenplan? Om te weten te komen wat yoga precies is moeten we terug naar de oorsprong is van yoga.

Yoga is 5000 jaar oud en komt uit India. Van oudsher werd de filosofie van yoga door heilige geschriften doorgegeven. Het eerste echte boek over yoga verscheen pas 300 jaar voor onze jaartelling: De Yoga Soetra’s van Patanjali. Daarin staat een achtvoudig pad beschreven om uiteindelijk Samadhi, oftewel verlichting te bereiken. Het woord yoga betekent ‘verenigen’ of ‘verbinden’. De acht stappen dienen er dus toe om weer heel te worden en om in verbinding te komen met onszelf en onze ware aard.

Yogahoudingen (asana’s) zijn dus maar één stap in het achtvoudige pad. Andere stappen bestaan onder andere uit do’s en don’ts (zoals ‘niet stelen’ en ‘geen geweld gebruiken’), ademwerk en meditatie. Wanneer we het in dagelijks leven over yoga hebben, bedoelen we echter meestal de fysieke yogahoudingen. Die houdingen maken het lichaam soepel en bereiden het lichaam voor op meditatie om weer thuis te komen bij onszelf.

Wat yoga doet: dit zijn de voordelen van yoga

Je denkt bij yoga misschien in eerste instantie aan de fysieke voordelen. Je lichaam wordt er sterker, leniger en fitter door. Het oorspronkelijke doel van yoga is echter het bereiken verlichting, zoals we net hebben gezien. Dat klinkt misschien behoorlijk ambitieus, maar in feite wordt bedoeld dat we door yoga weer in contact kunnen komen met onze ware aard. En daar worden we een gezonder, gelukkiger en blijer mens van.

Maar hoe werkt dat precies?

Allereerst brengt yoga je terug in je lichaam. In onze westerse maatschappij wordt vaak de nadruk gelegd op de ratio en brengen we het grootste gedeelte van de dag door in ons hoofd. Daardoor is het soms lastiger om te voelen hoe het met je gaat. Onbewust ga je misschien over grenzen heen. Als we dat te vaak doen, worden we ziek of overspannen.

Yoga helpt je die grenzen weer te voelen. En dat niet alleen. Yoga helpt je ook omgaan en herstellen van stress. De diepe ademhaling en yogahoudingen hebben namelijk een positief effect op je zenuwstelsel. Zo brengt yoga je weer tot rust.

Hoe vaker je de mat opstapt, hoe dieper je weer gaat voelen en hoe meer je je bewust wordt van wat er binnenin jou speelt. Je wordt je bewust van verhalen, overtuigingen en patronen die je misschien nog klein houden. Hoe meer je je daar bewust van wordt, hoe minder grip ze op je krijgen. Zo laat je steeds een beetje meer los van wat je niet meer dient. Wat overblijft is een gelukkig, vredig en blij gevoel. Simpelweg omdat dat is wie je diep vanbinnen bent.

Daarnaast heeft yoga talloze voordelen. Hier vind je een greep uit een lange lijst.

Yoga

  • Brengt rust en verstilling
  • Maakt sterker, fitter en leniger
  • Versterkt je focus
  • Vergroot fysieke en emotionele balans
  • Helpt je om in je kracht te gaan staan
  • Geeft energie
  • Vermindert stress
  • Verbetert je bloedsomloop en is gezond voor je hart

Verschillende soorten yoga

Welke reden je ook hebt om op de yogamat op te stappen, er is een yogastijl voor iedereen. Welke stijl je kiest hangt af van jouw doel.

Grofweg kun je een tweedeling maken in alle yogastijlen door ze in te delen in yin en yang.

Yin yoga is een rustige en meditatieve vorm van yoga, waarbij je wel tot 3 of 5 minuten in een houding ligt of zit. Deze vorm van yoga werkt op je bindweefsel, zorgt dat je letterlijk lekkerder in je lijf komt te zitten en brengt verstilling in onze drukke levens.

Met yang yoga worden alle dynamische vormen van yoga bedoelt. Van deze yogastijlen word je sterker, fitter en energieker. Voorbeelden van yang yoga zijn Vinyasa yoga (ook vaak Flow Yoga genoemd), Ashtanga Vinyasa, Hatha Yoga, Iyengar of Alignment yoga.

Weten welke vorm van yoga bij jou past: yin of yang? Lees dan hier onze blog over het verschil tussen yin en yang.

Voor elke stijl geldt: ga op zoek naar een beginnersles. Vaak staat dat aangeduid met de term ‘all level’ of ‘basic’. Zo leg je een stevig fundament voor je yogareis.

Yoga tips beginners

Je bent bijna klaar om op de mat te stappen. Met deze tips bereid je jezelf goed voor op je yogales:

  1. Dit trek je aan. Trek kleding aan waarin je je gemakkelijk kunt bewegen en waar jij je comfortabel in voelt. Voor de actieve lessen geldt dat je lichaam opwarmt en waarschijnlijk gaat zweten. Denk dus aan sportkleding. Doe je een yinles? Houd er dan rekening mee dat je lichaam afkoelt en doe een lekkere warme trui en sokken aan.
  2. Dit heb je nodig. Het is fijn om een aantal yogaprops te gebruiken tijdens je yogales. Denk aan een yogablok, een deken en een meditatiekussentje. In de meeste yogastudio’s zijn alle spullen aanwezig die je nodig hebt. Beoefen je yoga thuis? Dan kun je het yogablok gemakkelijk vervangen met een paar dikke boeken en het meditatiekussen met kussens van de bank!
  3. Laat je ambitie bij de deur. Yoga gaat er nooit om wat je kunt, maar hoe je omgaat met dat wat je tegenkomt. Hoe beter je luistert naar je lichaam, hoe beter je het verschil leert kennen tussen groeipijn en blessurepijn. Groeipijn voelt oncomfortabel, maar helpt je je grenzen te verleggen. Blessurepijn is een signaal van het lichaam om een stapje terug te doen.
  4. Drink voor en na de yogales. Drink liever niet tijdens je yogales. Daarmee blus je het vuur dat tijdens je practice aanwakkert. Drink in plaats daarvan voor of na je yogales.
  5. Yoga met een lege maag: Probeer 1,5 uur voor de les niet meer te eten. Zo gaat je maag tijdens de yogahoudingen niet in de weg zitten.

 

Yoga voor beginners thuis

Uiteindelijk is moed verzamelen en geloven dat je het kunt de belangrijkste stap om te beginnen met yoga. Iedereen is ooit ergens begonnen. Dus waarom niet nu?

Heb je na het lezen zin gekregen om thuis met yoga te beginnen, maar weet je nog niet helemaal zeker of het wat voor je is? In de mini online cursus Yoga voor beginners leer je de basics om met yoga te beginnen. Je leert over verschillende yogastijlen, de oorsprong van yoga, ademhaling en meditatie én je ervaart een Vinyasa en een Yinles om zelf te voelen wat het voor je doet.

Ben je enthousiast en klaar om een vliegende start te maken? Dan is de Online Basistraining Yoga misschien wat voor jou. In acht weken thuisstudie leer je de zonnegroeten, de meest voorkomende yogahoudingen en ervaart verschillende yogastijlen. Je leert alles wat je moet weten over meditatie, yogafilosofie, ademhaling en meer. Zo kun je thuis, in je eigen tijd, je de basis van yoga eigen maken.

Hoe je jouw yogareis ook begint, we hopen dat deze blog je geïnspireerd heeft om met yoga aan de slag te gaan.

DNYS-beginnen-met-yoga-blog

Lees ook onze andere blog berichten

Yin yoga als rustmoment in het drukke leven

Deze langzame vorm van yoga wordt steeds populairder. Ben je benieuwd wat yin yoga kan toevoegen aan jouw leven? Lees dan snel deze blog!

Hoe ademhalingsoefeningen stress kunnen verminderen

Voel je je vaak gestrest, kom je moeilijk in slaap of lukt het je maar niet om te ontspannen? Lees in deze blog

5 tips waarmee iedereen kan leren mediteren

Mediteren hoe doe je dat? Heeft mediteren voordelen? En wat is meditatie eigenlijk? We herkennen allemaal de chaotische gedachten die ons hoofd vullen

Thuis starten met yoga

Thuis starten met yoga op je eigen tempo? Het kan! In onze online basistraining yoga komen de belangrijkste basishoudingen en -series voorbij en nemen

Wat is het verschil tussen yin en yang yoga?​

Wat is precies de betekenis van yin en yang? Wat is het verschil tussen yin en yang yoga? En welke yogavorm past bij jou?

Ademhalingsmeditatie

Tijdens een ademhalingsmeditatie volg je de adem met je aandacht. Door bewust te letten op je ademhaling focus je onvermijdelijk op het ‘nu’.