Wat is het verschil tussen yin en yang yoga?​

Wat is het verschil tussen yin en yang yoga?

Je hebt het ongetwijfeld vaak voorbij zien komen: het yin yang teken. Maar wat is precies de betekenis van yin en yang? Wat is het verschil tussen yin en yang yoga? En welke yogavorm past bij jou? In deze blog lees je er meer over.

Yin yang: wat betekent dat?

Alles om ons heen bestaat uit tegenpolen. Zonder licht geen donker. Zonder dag geen nacht. In het Taoïsme, een oude Chinese wijsheidstraditie, worden die tegenpolen yin en yang genoemd. Het yin yang teken staat dus voor de contrasten in ons leven. 

De zwarte druppel in het yin yang teken staat voor de yin energie en alles wat donker en meer verborgen is. De witte druppel staat voor de yang energie en de lichtere, meer zichtbare kant van het leven. De een gaat vloeiend in de ander over. Samen vormen ze een eenheid. De één kan niet zonder de ander bestaan. 

Wanneer yin en yang in balans zijn in ons leven en in ons lichaam is er sprake van harmonie. Ook wij hebben dus beide nodig.

Dit zijn de kenmerken van yin en yang

Yin en yang zijn relatieve begrippen. We hebben altijd een context nodig om te bepalen wat yin is en wat yang. In de context van licht noemen we het duister yin en de helderheid yang. In de context van temperatuur is koud yin en warm yang.

Zo zijn er talloze contexten te bedenken waarbinnen één aspect meer yin is en het andere meer yang. Hieronder hebben we een lijst met kenmerken op een rijtje gezet:

yin

  • donker
  • koud
  • passief
  • binnen
  • langzaam
  • schemering
  • neerwaarts
  • vrouwelijk
  • maan
  • nacht
  • plastisch

yang

  • licht
  • warm
  • actie
  • buiten
  • snel
  • helder
  • opwaarts
  • mannelijk
  • zon
  • dag
  • elastisch

Nu je weet wat yin yang betekent, zul je de contrasten overal om je heen gaan herkennen. Deze contrasten vind je overal en dus ook in yoga. Binnen yoga gebruiken we de contrasten van yin en yang om in balans te komen.

Wat is het verschil tussen yin en yang​ yoga

Yin en yang yoga zijn heel verschillend. Waar je in yang yoga actief en dynamisch beweegt ben je in yin yoga juist stil en statisch. Dat komt omdat we in ons lichaam weefsels hebben die ‘yin’ zijn en weefsels die ‘yang’ zijn. Beiden zijn verschillend van structuur en functie:

  • Yang weefsels zijn elastisch, zoals de huid en de spieren. Spieren kun je snel en kort bewegen, omdat ze nu eenmaal zeer beweeglijk (yang) zijn en veel bloed bevatten.
  • Yin weefsels zijn minder elastisch, oftewel plastisch. Botten, pezen, gewrichts-banden en bindweefsel zijn voorbeelden van yin-weefsel. Bindweefsel houdt alles in je lichaam op zijn plek. Het bevat minder bloed dan yangweefsel en heeft een andere structuur waardoor het minder beweeglijk (yin) is.

Om beide weefsels gezond te houden, moeten we ze dus elk op hun eigen manier behandelen.

Johan-noorloos-verschil-yin-yang-yoga-vinyasa

Wat is yang yoga?

Yang yoga zorgt ervoor dat de spieren (yangweefsels) sterk en gezond worden. Alle actievere meer dynamische vormen van yoga zijn voorbeelden van yang yoga, zoals:

  • Vinyasa yoga (dynamische yoga, waarbij je ‘flowt’ op je ademhaling)
  • Ashtanga yoga (dynamische yoga met een vaste sequence)

In yang yoga beweeg je op een ritmische manier en houd je poses relatief kort vast. Zo train je je spieren en maak je je lichaam sterker. Door te bewegen op het ritme van de adem ontstaat meditatie in beweging.

Yang yoga

  • is actief en dynamisch
  • warmt het lichaam op
  • geeft energie
  • maakt sterker en leniger
  • is meditatie in beweging

Wat is yin yoga?

Yin yoga houdt de yin weefsels (gewrichten, banden en bindweefsel) in het lichaam gezond. Waar je bij yang yoga je spieren aanspant, wil je in yin yoga juist je spieren ontspannen. Zo kan de energie van de meer oppervlakkige lagen van je lichaam (de yangweefsels) naar de diepere lagen toe bewegen (de yinweefsels).

Yinweefsel, zoals bindweefsel, heeft meer tijd nodig in een houding, omdat het veel stugger is dan bijvoorbeeld spierweefsel. Daarom blijf je in in yin yoga voor langere tijd in een houding.

Door rustig in de houding te komen en de houdingen minimaal drie tot vijf minuten vast te houden, wordt het bindweefsel langzaam opgerekt en gehydrateerd. Tegelijkertijd stimuleer je de energielijnen die door het bindweefsel lopen, zodat energie weer vrij kan gaan stromen.

Yin yoga

  • is statisch en verstillend
  • gaat om overgave
  • geeft ruimte in lichaam en geest
  • helpt spanning en stress los te laten
  • is meditatief en ontspannend

Yin of yang yoga: wat past bij jou?

Zoals je eerder las, kan yin niet zonder yang en andersom. We hebben beide in ons leven nodig. Wat jou het meest dient kan afhangen van je persoonlijkheid, maar ook het seizoen of het moment van de dag. Over het algemeen geldt dat je yang wilt balanceren met yin en omgekeerd.

Heb je een druk, beweeglijk en dus yang leven? Dan kan yin yoga je helpen om tot rust te komen en te herstellen van de effecten van stress. Merk je dat je soms moeite hebt om in actie te komen en hang je hele dagen het liefst op de bank? Dan is er al veel verstilling en is yang yoga misschien precies wat je nodig hebt om weer in beweging te komen.

Op dezelfde manier kan het in de winter – een yin seizoen – fijn zijn om een verwarmende yang yogales te doen, terwijl je in de zomer – een yang seizoen – meer baat hebt bij de verkoeling van yin yoga.

Daartegenover staat dat het soms juist prettig is om de yin of yang in je leven te versterken. Als extrovert en actief persoon (yang) kun je bijvoorbeeld enorm genieten van een practice die dicht bij je aard ligt, zoals een pittige yangles. Op dezelfde manier zal je op de late avond – een yin tijdstip – misschien niet snel kiezen voor een yang practice, maar juist voor de ontspanning van yin yoga om lekker te kunnen slapen.

Er is dus geen eenduidig antwoord op de vraag wat bij jou past. Het gaat allemaal om balans. Waar jij het meest baat bij hebt is een kwestie van uitproberen.

In het algemeen geldt dat:

  • Yin yoga helpt ontspannen, meer ruimte geeft in je lichaam en gewrichten en een remedie is voor de stress van het dagelijkse leven.
  • Yang yoga sterker maakt, energie geeft en rust brengt in je hoofd als er te veel gedachten zijn om te ontspannen.

Hoe meer ruimte je inbouwt voor yoga, hoe beter je leert voelen waar je op een bepaald moment behoefte aan hebt. Het effect van yoga reikt veel verder dan alleen de fysieke voordelen die we hier voornamelijk beschreven hebben. Wat voor vorm je ook kiest, yoga is een reis in bewustwording die je leven kan veranderen.

Lees ook onze andere blog berichten

Yin yoga als rustmoment in het drukke leven

Deze langzame vorm van yoga wordt steeds populairder. Ben je benieuwd wat yin yoga kan toevoegen aan jouw leven? Lees dan snel deze blog!

Hoe ademhalingsoefeningen stress kunnen verminderen

Voel je je vaak gestrest, kom je moeilijk in slaap of lukt het je maar niet om te ontspannen? Lees in deze blog

Yoga voor beginners: dit moet je weten voor je de mat op stapt

In deze blog lees je alles wat je moet weten om een goede start te kunnen maken met yoga.

5 tips waarmee iedereen kan leren mediteren

Mediteren hoe doe je dat? Heeft mediteren voordelen? En wat is meditatie eigenlijk? We herkennen allemaal de chaotische gedachten die ons hoofd vullen

Thuis starten met yoga

Thuis starten met yoga op je eigen tempo? Het kan! In onze online basistraining yoga komen de belangrijkste basishoudingen en -series voorbij en nemen

Ademhalingsmeditatie

Tijdens een ademhalingsmeditatie volg je de adem met je aandacht. Door bewust te letten op je ademhaling focus je onvermijdelijk op het ‘nu’.