5 tips waarmee iedereen kan leren mediteren

Iedereen kan leren mediteren

Mediteren hoe doe je dat? Heeft mediteren voordelen? En wat is meditatie eigenlijk? We  herkennen allemaal de chaotische gedachten die ons hoofd vullen gedurende de dag. Of  juist ’s nachts wanneer we willen slapen. Mediteren helpt om je niet te laten meeslepen  door deze gedachten. Het is een waardevolle techniek om je emoties beter te begrijpen en meer rust te creëren. De kracht zit in haar eenvoud, iedereen kan leren mediteren! Je hebt niets nodig, om te beginnen alleen een comfortabel plekje om te zitten.

Wat is meditatie?

Meditatie is een manier om dichterbij jezelf te komen en meer van jezelf te ontdekken. Het is een methode om zonder oordeel naar je gedachten te kijken en ze gewoon voorbij  te laten drijven. Ze simpelweg observeren zonder er iets mee te moeten. Op deze manier  komt je geest tot rust.  

Door in stilte te zitten kunnen we een bepaalde vorm van bewustzijn bereiken. Een  intense beleving van kalmte, liefde en gelukzaligheid. Mediteren kan een spirituele  gebeurtenis zijn. Er zijn veel beoefenaars die dit hebben mogen ervaren. Echter hoeft dit  niet zo te zijn. Veel mensen denken dat mediteren enkel iets is voor ‘zweverige’ types.  Zonde, want zoals ik al zei kan iedereen leren mediteren en ongeacht je doel biedt het  vele gezondheidsvoordelen.

Waarom mediteren?

Meditatie leert je om beter in het moment te leven. Het maakt je liefdevoller naar jezelf  en anderen. Het besef dat je niet je gedachten bént maar gedachten hébt en invloed hebt op deze gedachtenwereld maken je leven moeitelozer. Je leert dat gevoelens er gewoon mogen zijn en ze te doorvoelen, waardoor de onstuimigheid van de nodige tegenwind in je leven afneemt.  

Of je nou wilt leren mediteren omdat je op zoek bent naar verlichting, jezelf beter wilt  leren kennen of gewoon even ‘niets’ wilt, de positieve invloeden zijn oneindig. Naast dat meditatie zorgt voor meer balans en overzicht, word je energieker en verbetert het je  nachtrust. Wanneer je mediteert ervaart dus niet alleen je geest de voordelen. Ook vermindert het stress hormonen en verlaagt het je bloeddruk. Meer rust in je hoofd én in  je lijf dus!

“Je hoeft het huis niet uit te gaan. Blijf zitten aan je tafel en luister. Luister niet eens, wacht gewoon. Wacht niet eens, wees volkomen stil  en alleen. De wereld zal zich bij je aandienen om te worden  ontmaskerd, ze kan niet anders, in extase zal ze voor je kronkelen.” – Franz Kafka

Meditatie voor beginners

Er is geen goed of fout. Er is niet één juiste manier om te mediteren. Zeker als nieuweling  is het soms lastig om te beginnen met mediteren. Er zijn zoveel soorten meditatie. Welke  meditatie past bij mij? Het belangrijkste is dat je gewoon begint. Doe wat voor jou goed  voelt. Elke meditatietechniek kan helpen om meer inzicht en evenwicht in je leven te  krijgen. Om je op weg te helpen deel ik graag deze 5 tips met je.  

Leren-mediteren-in-5-stappen

1. Begin simpel

Geen zorgen, je hoeft niet meteen uren in de lotushouding. Begin gewoon met 5  minuten zitten. Je kunt, wanneer het goed voelt, rustig opbouwen. Zoek een rustig plekje  op en zorg dat je comfortabel zit. Sluit je ogen en breng je aandacht naar je ademhaling. Verander niets aan je ademhaling, adem gewoon rustig in en uit. Volg met je aandacht de  luchtstroom in je longen en het uitzetten en intrekken van je buik.

2. Het hoeft niet perfect

Je hoeft niet niks te denken. Dit is vaak de verwarring of frustratie die ontstaat wanneer je begint met mediteren. Als je afgeleid wordt door gedachten is dat oké. Laat ze gewoon komen en gaan zonder er iets mee te moeten. Wees niet te streng. Oordeel niet wanneer je afdwaalt maar glimlach naar jezelf en breng je aandacht weer terug naar je ademhaling. Raak niet ontmoedigd, je boodschappenlijstje, zorgen en twijfels zullen met enige  oefening steeds meer naar de achtergrond verdwijnen.

3. Geleide meditatie

Voelt in stilte zitten nog wat onwennig? Maak dan gebruik van geleide meditaties. De stem of muziek tijdens een geleide meditatie kan je helpen om beter te concentreren. Er is voldoende aanbod, probeer wat bij jou past. Ook het in stilte herhalen van een positieve affirmatie kan je focus verbeteren. Kies daarin ook wat op dat moment bij jou  past. Een veelgebruikte affirmatie is : I am (ik ben).  

4. Meditatiecursus

Wanneer je kennis wilt maken met verschillende soorten meditatie, of op zoek bent naar verdieping, is een meditatiecursus erg waardevol. Tijdens een cursus mediteren komen er meerdere technieken aan bod en word je door een docent begeleid in jouw reis naar bewustwording. Zou jij willen leren mediteren? Dan bieden wij een mooie 6-weekse online meditatiecursus aan die je geheel in eigen tijd kan doen!

5. Goede gewoonte

Maak van mediteren een goede gewoonte. Probeer verschillende soorten meditatie en kijk wat een ochtend- of slaapmeditatie voor jou doet. Het maakt niet uit hoe of waar je mediteert. Je kunt gewoon thuis mediteren, als je maar probeert het dagelijks te doen. Probeer meditatie onderdeel te maken van je dagelijkse routine, ook wanneer het voor je  gevoel niets oplevert doet het zeker zijn werk. Houd vol! Je zult al gauw de kracht van stilte ervaren.

Over de auteur: Sabine Gussinklo is bezig om haar vleugels uit te slaan als tekstschrijver. Bij DNYS komen haar liefde voor het geschreven woord en bewustwording samen. Het liefst schrijft ze over alles wat het leven moeitelozer maakt.

Lees ook onze andere blog berichten

Yin yoga als rustmoment in het drukke leven

Deze langzame vorm van yoga wordt steeds populairder. Ben je benieuwd wat yin yoga kan toevoegen aan jouw leven? Lees dan snel deze blog!

Hoe ademhalingsoefeningen stress kunnen verminderen

Voel je je vaak gestrest, kom je moeilijk in slaap of lukt het je maar niet om te ontspannen? Lees in deze blog

Yoga voor beginners: dit moet je weten voor je de mat op stapt

In deze blog lees je alles wat je moet weten om een goede start te kunnen maken met yoga.

Thuis starten met yoga

Thuis starten met yoga op je eigen tempo? Het kan! In onze online basistraining yoga komen de belangrijkste basishoudingen en -series voorbij en nemen

Wat is het verschil tussen yin en yang yoga?​

Wat is precies de betekenis van yin en yang? Wat is het verschil tussen yin en yang yoga? En welke yogavorm past bij jou?

Ademhalingsmeditatie

Tijdens een ademhalingsmeditatie volg je de adem met je aandacht. Door bewust te letten op je ademhaling focus je onvermijdelijk op het ‘nu’.