Ademhalingsmeditatie

Ademhalingsoefening en tips

Ademhalingsmeditatie

Hoe werkt het?

Tijdens een ademhalingsmeditatie volg je de adem met je aandacht. Door bewust te letten op je ademhaling focus je onvermijdelijk op het ‘nu’. En dat is precies het doel. Door je op dit moment te focussen neem je je aandacht weg van de onrust die de alledaagse gedachtenstroom teweegbrengt.

Meditatieoefening: ademhalingsmeditatie

Hoe begin je met een ademhalingsmeditatie? Eigenlijk kun je op ieder gewenst moment een ademhalingsmeditatie uitvoeren, ook als je onderweg of met andere mensen bent. Je adem is er altijd en je kunt op elk moment besluiten je aandacht op je adem te vestigen om in het ‘nu’ te komen. Als je langer de tijd hebt kun je ervoor kiezen om onderstaande stappen te volgen om in de meditatie te komen. 

Stap 1

Hoe begin je met een ademhalingsmeditatie? Eigenlijk kun je op ieder gewenst moment een ademhalingsmeditatie uitvoeren, ook als je onderweg of met andere mensen bent. Je adem is er altijd en je kunt op elk moment besluiten je aandacht op je adem te vestigen om in het ‘nu’ te komen. Als je langer de tijd hebt kun je ervoor kiezen om onderstaande stappen te volgen om in de meditatie te komenGa zitten in een voor jou comfortabele houding, dat kan op een meditatiekussen zijn, op je yogamat in kleermakerszit, maar ook gewoon op een stoel.

Stap 2

Schenk eerst wat aandacht aan je houding. Sluit je ogen of laat je oogleden zakken. Recht je rug en ontspan je schouders. Kijk ook of je de spieren in je gezicht kunt ontspannen.

Stap 3

Breng dan je aandacht naar je adem. Voel hoe de stroom van lucht je lichaam binnenkomt en weer verlaat. Voel hoe dat helemaal vanzelf gebeurt, zonder dat je er iets voor hoeft te doen. Je kunt je ademhaling volgen naar plekken in je lichaam, bijvoorbeeld naar je buik die uitzet bij elke inademing. Je kunt ook letten op de lengte van je in- en uitademing. Zijn ze even lang? Zit er ruimte tussen? Een moment waarop de adem als het ware stilstaat? Dit zijn allemaal factoren waar je op kunt letten om je te helpen je aandacht bij de adem te brengen.

Stap 4

Probeer je ademhaling op geen enkele manier te beïnvloeden. Neem simpelweg het natuurlijke verloop ervan waar. 

meditatie-cursus-online-sijbrand-maal

Meer leren over ademhalingsmeditatie?

Bekijk onze online meditatiecursus
met Johan Noorloos

Druk in je hoofd? Laat je gedachten er zijn!

Bij een ademhalingsmeditatie is de ambitie niet om je gedachten stil of ‘uit’ te zetten. Gedachten zullen altijd komen en gaan en het willen stoppen van die stroom zal eerder frustratie dan focus opleveren. Probeer, in plaats van je gedachten weg te wensen, te accepteren dat ze er zijn. Als er een gedachte in je opkomt, laat deze dan rustig voorbijgaan en breng je focus terug naar de adem. Veroordeel de gedachte, of jezelf voor het hebben van de gedachte, niet. Laat zijn wat is.

Dat geldt voor zowel je gedachten als voor al het andere wat er nu is. Je kunt dingen opmerken om je heen, zoals geluiden, temperatuur, andere mensen, of binnenin jezelf, gedachten of pijntjes in je lichaam. Laat ook die er allemaal zijn. Wanneer je over een omstandigheid een oordeel vormt is je focus weg van je ademhaling en uit het ‘nu’. Maar als je elke waarneming observeert zonder er iets van te vinden, dan kun je met je aandacht bij het huidige moment blijven.

Zelfacceptatie: er valt niks te ‘lukken’

Soms zul je, juist door te proberen op het ‘nu’ te focussen, merken hoe moeilijk dat eigenlijk is. De vele gevoelens en gedachten die je opmerkt bij jezelf leiden je af van de adem. Je merkt op dat moment pas echt op welke onrust er in jou speelt. Misschien denk je daardoor dat het mediteren je ‘niet lukt’. Maar er valt niks te lukken!

Ademhalingsmeditatie is het steeds weer terugbrengen van je aandacht naar de adem. Soms zul je merken dat je dat vaak moet herhalen en andere keren blijft je aandacht langere tijd aaneen bij de adem. Die herhaling, alsook het verschil in ervaring tussen de verschillende keren dat je mediteert, zal er altijd zijn, ook als je heel ervaren bent. Zie het juist als een mooie kans als je merkt dat je aandacht niet meer bij de adem is. Je wordt eraan herinnerd waarom je mediteert en krijgt de kans om opnieuw je aandacht naar het ‘nu’ te brengen.

Meer leren over meditateren?

Bekijk onze online meditatiecursus

Naast ademhalingsmeditaties zijn er veel verschillende soorten meditaties. Bijvoorbeeld silent sitting, visualisatie, body scan en nog veel meer. In onze online meditatiecursus komen al deze vormen aan bod. De 6-weekse cursus bestaat uit 21 video’s met geleide meditaties van onze topdocenten en uitleg over de verschillende meditatievormen. Na het afronden van de cursus heb je je eigen meditatieroutine opgebouwd en bezit je de kennis en de tools om de stilte in jezelf op te zoeken, wanneer je maar wilt.

Online meditatiecursus Johan Noorloos

Lees ook onze andere blog berichten

Yin yoga als rustmoment in het drukke leven

Deze langzame vorm van yoga wordt steeds populairder. Ben je benieuwd wat yin yoga kan toevoegen aan jouw leven? Lees dan snel deze blog!

Hoe ademhalingsoefeningen stress kunnen verminderen

Voel je je vaak gestrest, kom je moeilijk in slaap of lukt het je maar niet om te ontspannen? Lees in deze blog

Yoga voor beginners: dit moet je weten voor je de mat op stapt

In deze blog lees je alles wat je moet weten om een goede start te kunnen maken met yoga.

5 tips waarmee iedereen kan leren mediteren

Mediteren hoe doe je dat? Heeft mediteren voordelen? En wat is meditatie eigenlijk? We herkennen allemaal de chaotische gedachten die ons hoofd vullen

Thuis starten met yoga

Thuis starten met yoga op je eigen tempo? Het kan! In onze online basistraining yoga komen de belangrijkste basishoudingen en -series voorbij en nemen

Wat is het verschil tussen yin en yang yoga?​

Wat is precies de betekenis van yin en yang? Wat is het verschil tussen yin en yang yoga? En welke yogavorm past bij jou?